Beter grip op data met het Dataloket: Dé datacatalogus voor overheden
Uitwisseling van data en kennis leveren een goede bijdrage aan het realiseren van maatschappelijke opgaven. We hebben daar nu al veel waardevolle voorbeeldprojecten van. Om data goed in te kunnen zetten voor van maatschappelijke opgaven, is het belangrijk om te weten welke relevante data beschikbaar is. Data moet daarom vindbaar zijn voor gebruikers.
Dit is een herhaalbare oplossing. Wij spelen hierin een passieve faciliterende rol.
Gebruiker centraal
Ook Provincie Zuid-Holland heeft de ambitie om meer datagedreven te werken. De provincie heeft daarom de afgelopen jaren met gebruikers gewerkt aan een oplossing, het Dataloket.
Met het Dataloket hebben alle medewerkers toegang tot een gebruiksvriendelijke website/ datacatalogus (dataportaal). Hier kunnen medewerkers eenvoudig data zoeken, vinden en gebruiken. In het dataloket staat alle relevante interne data, de informatieproducten waar data in is verwerkt en waar men terecht kan met vragen. Ook staan er de nodige verwijzingen naar relevante externe databronnen. Het is vaak het startpunt voor vele datavragen en zo kan de gebruiker snel geholpen worden.
Waarom?
Het is belangrijk omdat er door de jaren heen er verschillende applicaties voor data-analyse in gebruik zijn (geweest). Zowel intern als extern. Het gevolg hiervan was een versnippering van informatieproducten en datasets over verschillende systemen en applicaties binnen de organisatie. Voor de gebruikers van data en het bevorderen van datagedreven werken, een moeilijke situatie en een uitdaging op zich.
Uitgangspunten
Bij het realiseren van deze oplossing waren er een aantal belangrijke uitgangspunten:
- Data en databronnen moeten op een veilige manier worden gebruikt
- Data blijft bij de bron en wordt direct vanuit de bron gebruikt
- Een veilige en betrouwbare (SaaS-) oplossing
- Het Dataloket voldoet aan de DCAT-standaard
Provincie Zuid-Holland:
“Als organisaties behoefte hebben aan overzicht in hun data en informatieproducten, waarbij ze eindgebruikers zoals beleidsmakers en adviseurs optimaal willen ondersteunen in het datagedreven werken dan raden wij het Dataloket zeker aan. Data blijft bij de bron en door de platformwerking wordt samenwerking tussen opgaven en afdelingen gestimuleerd. Tot slot is, door het hoge gebruiksgemak, het zoeken en vinden van de juiste data en informatieproducten even makkelijk als online winkelen of het boeken van een hotel.”
Het Dataloket helpt organisaties om beter grip te krijgen op (de snel groeiende hoeveelheid) data, en om regie te houden op het proces van digitale transformatie. Vanuit onze faciliterende rol als Grenzeloos Datalandschap delen we de use-case van het Dataloket graag met andere overheden, om de vindbaarheid en uitwisselbaarheid van data ten behoeve van maatschappelijke opgaven te stimuleren.
Herhaalbare oplossing
Bij Grenzeloos Datalandschap begrijpen we dat niet alle uitdagingen uniek zijn, en dat herhaalbare oplossingen efficiëntie en kostenbesparingen kunnen opleveren. Onze rol als passieve facilitator bij herhaalbare oplossingen is gericht op het in contact brengen van belanghebbenden en het toegang bieden tot ons netwerk. Zodat u in staat bent om snel en effectief met de herhaalde oplossing aan de slag te gaan.
Meer weten?
Benieuwd hoe het Dataloket ook jouw organisatie kan helpen om verschillende data en informatieproducten beter vindbaar te maken, en om zowel interne als externe databronnen te ontsluiten? Neem contact met ons op via grenzeloosdatalandschap@pzh.nl, dan vertellen we je er graag meer over.